Silent Scream

Rodzaje progów gitarowych – 2022

Rodzaje progów gitarowych – wszystko co powinniście wiedzieć na temat!

Zanim zagłębimy się w tajniki świata progów, poznajmy pokrótce budowę progu oraz ustalmy wspólne nazewnictwo.

Próg zbudowany jest zazwyczaj ze stopu różnych metali i składa się z tzw. korony (Crown) i stopki – (Tang). (zdjęcie poniżej).

Najważniejsze parametry, o których będziemy mówić to twardość progu (hardness) oraz jego wymiary, tj. szerokość oraz wysokość. Podczas wymiany progów ważny jest również rozmiar samej stopki, jak i wielkość slotu, czyli rowka w podstrunnicy, na próg. O wymianie progów będziecie mogli poczytać w następnych wpisach na naszym blogu, w kolejnych artykułach poruszymy również kwestię szlifu progów. Zapisując się na nasz newsletter będziecie na bieżąco ze wszystkim.

Rodzaje progów gitarowych - materiały

Nie będziemy się cofać daleko do przeszłości, dlatego w naszym wpisie pominiemy materiały, które były używane dawniej do wyrobu progów, jak np. kość.

Odkąd zaczęto produkować struny z mieszanek metali, niezbędna też stała się produkcja odpowiednio twardych progów również.

Dziś metalowe progi są używane w różnych rodzajach instrumentów: gitarach akustycznych, elektrycznych, basowych, mandolinach, ukulele itd.

Progi niklowe (Nickel Silver)

Rodzaje progów gitarowych nikiel

Są nazywane także niklowo-srebrnymi (Nickel Silver) – jest to jeden z najcześciej stosowanych rodzajów progów na świecie. Jak się okazuje ogólne nazwy progów wcale nie wskazują dokładnie materiału z jakiego są zrobione. Progi te to głównie stop niklu, ale też miedzi i cynku – oczywiście w różnych proporcjach dla uzyskania miększego lub twardszego materiału.

– progi 12% (% udział niklu w stopie) – najmiększe (Hardness 120 – 145 HV), nie trudno się domyślić, że zużywają się dość szybko, jednakże wielu profesjonalnych muzyków ceni je za „ciepłe” brzmienie. Dlatego wybierają je godząc się z tym, że będą musieli robić częstsze wymiany progów. W naszej ofercie także posiadamy ten rodzaj progów.

– progi 18% – najpopularniejsza twardość tzw. Extra Hard (Hardness – 150-160 HV), stosowana w większości gitar fabrycznie produkowanych. Choć w tych najtańszych często zdarzają się dużo miększe progi – ale o tym może nieco później. Charakteryzują się przeciętną szybkością zużycia, która także zależy od materiału z jakiego wykonane są struny, ale też od wielu innych czynników, takich jak np. częstotliwość grania, rozmiar progów, siła w ręku, bendowanie itp.

– progi 25% – nowy rodzaj twardości. Są rozsądnym kompromisem pomiędzy stalowymi progami a standardowymi niklami (18%). Ze względu na zwiększoną twardość są mniej podatne na zużycie, ale brzmieniowo są zbliżone do standardowych nikli, być może nieco jaśniejsze w górnym paśmie częstotliwości, ale praktycznie różnica będzie niezauważalna. W naszej ofercie również znajdziecie już tego typu progi.

Progi mosiężne (Special Brass, Hardness 130-135 HV)

Najczęściej stosowane do instrumentów ze strunami z jelit zwierząt. Ostatnio widujemy coraz więcej basów z tego typu progami. Spora część muzyków twierdzi również, że dlatego najlepiej nadają się do instrumentów ze strunami nylonowymi np. gitar klasycznych. Twardość podobna do nikli 12%, jednakże zaniedbane mocno pokrywają się patyną. Z resztą wyżej wymieniane nikle też tego nie unikną.

Progi z brązu (Special Bronze, Hardness 170-180 HV)

Rodzaje progow gitarowych bronze

Dość twarde a jednocześnie bardzo przyjemnie brzmiące. Często ich brzmienie określane jest jako bardzo szlachetne i naturalne. Brąz to materiał, z którego wykonuje się też dzwony (tak, te na dzwonnicach).

Progi z tytanu (Titanium, Hardness 300-340 HV)

Lekkie i nieco twardsze niż stal. Zalecane głównie do instrumentów klasycznych z nylonowymi strunami i z cienką metalową owijką. Nie polecamy ich do instrumentów z metalowymi strunami, niklowymi czy stalową owijką, głównie ze względu na brzmienie, które może być zdecydowanie za jasne i może powodować występowanie przydzwięków w wysokich częstotliwościach.

Progi ze stali nierdzewnej (Stainless Steel, Hardness 250-290 HV)

Rodzaje progow gitarowych stal 1

Ostatnio bardzo popularne. Duża twardość sprawia, że są bardzo trudne w obróbce. Ich wymiana to prawdziwa mordęga, a do tego bardzo szybko niszczą narzędzia lutnicze. Dla muzyków ważne jest jednak to, że praktycznie bardzo trudno je zgrać i nie trzeba ich w związku z tym w zasadzie wymieniać. Są dużo bardziej śliskie i świetnie sprawdzają się dla osób, które uwielbiają bendować. Do tego wszystkiego dochodzi wygląd, praktycznie zawsze błyszczące, nie szarzeją i nie rysują się tak łatwo. W związku z tym zawsze wyglądają dobrze.

Progi EVO GOLD

To mieszanka metali, na którą składają się głównie krzem, miedż, żelazo i tytan. To jeden z materiałów hypoalergicznych, oryginalenie stosowany do oprawek okularów dla osób z alergią na nikiel. Ich twardość to coś pomiędzy niklami 18% a stalówkami. Są bardzo popularne w serwisach gitarowych, szczególnie na Zachodzie.

Rodzaje progów gitarowych - rozmiary

rozmiary progów

No i tu dopiero zaczyna się zamieszanie. Od wielu lat, szczególnie za sprawą firmy Dunlop, pokutuje przekonanie, że progi dzielą się na małe (small), średnie (medium jumbo) oraz duże (jumbo). Nic bardziej mylnego. Rozumiemy, że jest to w miarę wygodna nomenklatura dla muzyków. Dzięki niej mogą wskazać przybliżoną wielkość ulubionych progów. Rzeczywistość jest jednak trochę bardziej skomplikowana i jednocześnie prostsza niż się wszystkim wydaje. Wystarczy do tego podejść pragmatycznie. Obecnie jest tak duży wybór progów, że samo hasło „medium jumbo” czy „jumbo” dla pracowników serwisu gitarowego może niewiele mówić. Wystarczy jednak zacząć posługiwać się dwoma podstawowymi wymiarami, a zrozumienie tego staje się dużo łatwiejsze.

W naszym warsztacie, przyjęliśmy następujące podejście: wystarczy zmierzyć wysokość i szerokość progu, aby z dużym prawdopodobieństwem ocenić jaki zamiennik zastosować lub jakiego nie stosować. Dodatkową zaletą tego podejścia jest fakt, że zmierzenie starych progów i rozmowa z właścicielem może precyzyjnie wskazać jakie nowe progi powinny być włożone do gitary lub jakie naszym zdaniem będą idealne.

Z naszego doświadczenia wynika, że najpopularniejsze szerokości progów to: 2,0mm – 2,3mm – 2,5mm – 2,7 mm – 2,8 mm, oraz 3,0 mm i szczerze mówiąc taka paleta szerokości zaspokaja potrzeby 99,9% klientów.

Nie można też zapomnieć o wysokości progów. Najczęściej zależą one też od szerokości, ale zazwyczaj występują w podobnych grupach i wahają się od około +-1 mm do 1,5 mm.

Najważniejsze żeby zapamiętać, że niekoniecznie szerszy próg oznacza, że będzie coraz wyższy. Na przykład próg o szerokości 2,5 mm – zazwyczaj u wielu producentów będzie miał wysokość około 1,3 mm, a próg o szerokości 2,3 mm, będzie miał wysokość 1,4 mm. Niby mało ale jednak bardzo znaczna różnica.

Kolejnym czynnikiem, który decyduje o tych parametrach jest oczywiście producent. Jednak z doświadczenia wiemy, że większość z nich stara się trzymać podobnych wymiarów i ich wariantów.

Rodzaje progów gitarowych - producenci

W początkach działalności Silent Scream stosowaliśmy głównie progi firmy Sintoms. Są to progi bardzo popularne ze względu na stosowanie dużej palety parametrów oraz dostępności. Aktualnie korzystamy głównie z progów firmy Jescar, ale są też inni producenci np. Jim Dunlop, Stew Mac, Sanko czy Polymet. Jak już wcześniej wspominieliśmy, nie ma jednego wspólnego nazewnictwa progów, więc każdy z producentów stosuje swoje, najczęściej unikalne podejście w tej kwestii.

Firma Jeskar na przykład stosuje prostą logikę nazywając progi numeracją nawiązującą do ich wysokości i szerokości, ale w calach. Dla nas oczywiście jest to nieco utrudnione z uwagi na niestosowanie skali metrycznej. Na szczęście większość producentów w specyfikacji każdego rodzaju progów zamieszcza wymiary podane w milimetrach. Dunlop z kolei zastosował numerację, do której stworzył tabelę z podaniem konkretnych wymiarów dla danego modelu progów. Firma Stew Mac stosuje z kolei podział na typy określone jako Narrow, Medium i Wide.

Niby proste a jednak skomplikowane 🙂

 

Zapraszamy do zapisania się na nasz newsletter, dzięki niemu będziecie na bieżąco z wszelkimi Ważnymi dla Was informacjami, które pozwolą Wam lepiej zrozumieć Wasze instrumenty.

podobne posty:

Przegląd instrumentu – dlaczego to takie ważne?

Zanim sami spróbujecie odpowiedzieć sobie na to pytanie, podpowiemy Wam kilka ważnych powodów dla, których nie warto zwlekać z takim przeglądem, szczególnie, że w naszym Warsztacie Gitarowym Silent Scream jest on zupełnie DARMOWY. Nowy instrument? Tutaj odpowiedź jest jedna – JAK NAJBARDZIEJ wymaga przeglądu.W dzisiejszych czasach niestety jest tak, że jakość nowych instrumentów pozostawia wiele

Przegląd gitary/ basu – jak to wygląda u nas

Co sprawdzamy? Krzywizna gryfu – jednym z najważniejszych dla nas parametrów do sprawdzenia jest tzw. ugięcie gryfu, czy też krzywizna. Gryf w idealnym stanie i z idealnie równymi progami (do tego zaraz wrócimy), powinien mieć minimalne ugięcie. Każda większa anomalia od tej zasady spowoduje problemy. Jeśli będzie zbyt prosty czy też wręcz przegięty, struny położą się

Olejowanie podstrunnicy w gitarze: dlaczego jest ważne, zwłaszcza zimą?

Olejowanie podstrunnicy jest często postrzegane jako czynność dodatkowa, jednak dla wielu gitarzystów jest to regularny element pielęgnacji instrumentu. Zwłaszcza w okresie grzewczym, kiedy powietrze w pomieszczeniach staje się suche, olejowanie nabiera szczególnego znaczenia. Dlaczego warto olejować podstrunnicę? Ochrona przed brudem: Olej tworzy na powierzchni podstrunnicy delikatną warstwę, która utrudnia wchłanianie brudu

Szlif podstrunnicy – co, gdzie i dlaczego?

Szlif podstrunnicy to jedno z kluczowych działań, które w wykonaniu naszego Warsztatu Gitarowego Silent Scream ratują praktycznie wszystkie gitary poddawane temu zabiegowi. Często zdarza się, że gitarzyści napotykają trudności z utrzymaniem odpowiedniej wysokości strun lub komfortem gry, ponieważ pręt gryfu nie jest w stanie wyregulować idealnej krzywizny. W takich przypadkach szlifowanie podstrunnicy staje

Czy na pewno tanie gitary są takie tanie?

Gdy rozpoczynamy swoją przygodę z gitarą, jedna z pierwszych decyzji, przed którą stajemy, to wybór instrumentu. Wśród szerokiego asortymentu dostępnych gitar na rynku, tanie modele kuszą swoją przystępną ceną i dostępnością. Z drugiej strony, doświadczeni gitarzyści często ostrzegają, że tanie gitary wcale nie muszą być dobrym wyborem.

najlepszy prezent dla gitarzysty

Voucher na usługi lutnicze – najlepszy prezent dla gitarzysty

Zastanawiasz się, jaki jest najlepszy prezent dla gitarzysty, co podarować gitarzyście, który ma już wszystko? Oczywiście, marzeniem każdego muzyka jest posiadanie kultowego instrumentu, takiego jak Gibson z 1959 roku czy Fender z lat 60. Jednak takie prezenty to inwestycja na lata, często przekraczająca możliwości przeciętnego portfela. A co jeśli powiemy Ci, że za kilkaset złotych możesz sprawić

Wymiana pręta naprężającego gryf

Wymiana pręta naprężającego gryf. Czy to się w ogóle opłaca?

Wymiana pręta naprężającego gryf. Czy to się w ogóle opłaca? Tego dowiecie się z poniższego artykułu, w którym postaramy się Wam przybliżyć to zagadnienie i mamy nadzieje, że uda się nam rozwiać kilka wątpliwości wokół tego tematu. Lata naszego doświadczenia wskazują, że jest to jedno z popularniejszych pytań jeśli chodzi o osoby, które same chciały „pokręcić prętem”. Pewnie

Presto Lang

Presto Lang – naprawa gitary

Mieliśmy ostatnio bardzo miłą niespodziankę. Gitara Presto LANG przybyła do nas na oględziny po dość długim leżakowaniu w „szafie”.

Gibson SJ-200

Gibson SJ-200 – naprawa gitary

Ehhh ten Gibson….. No dobra, nie ma co narzekać, ogólnie sam je uwielbiam ale kontrola jakości w tej firmie… czasami zawodzi. Sami wiecie jak jest i jak jest z cenami. Ten model to akurat Gibson SJ-200. Delikatnie mówiąc gruby wydatek. Roboty jak, widać na zdjęciach, dużo. Odklejająca się podstrunnica w miejscu całego łączenia z pudłem. Odklejający się mostek, krzywy

Szlif progów

Szlif progów – wszystko co powinniście wiedzieć na ten temat. Kiedy jest to wymagane, jak zrobić to prawidłowo. Wszystko znajdziecie tutaj.

wymiana progów Kiesel Aries

Wymiana progów – Kiesel Aries

Kiesel Aries trafił do nas świeżo po zakupie, oczywiście używany. Wymagał sporo pracy ale było warto. Poza rzeczami, które naprawiliśmy ogólne wrażenie pozytywne.

wymiana pręta gryfu

Wymiana pręta gryfu. Zdejmowanie podstrunnicy

Wymiana pręta gryfu. Pycha czy inna zarozumiałość to cechy, które (mamy nadzieję) nas nie opisują. Ale i fałszywej skromności w nas nie ma. Dlatego chwalimy się naszym rekordem. W naszej przygodzie z lutnictwem, czy jak już wyjaśnialiśmy tutaj – naprawianiem gitar zdjęliśmy już sporo podstrunnic. Głównie po to aby dostać się do pręta napinającego gryf. Dziś też zmierzyliśmy

wymiana pręta Defil

Wymiana pręta w gitarze basowej – DEFILu MAMBO

Na uprzejmy wniosek naszego przyjaciela Grześka, podjęliśmy się wymiana pręta w gitarze Defila Mambo. Operacja z ekonomicznego punktu widzenia bezsensowna, ale Grzesiek jest maniakiem Defili, więc teges… Kto bogatemu zabroni? Gryf ten jest identyczny jak w Defilu Romeo, którego posiedliśmy czas jakiś temu i kiedyś na pewno odrestaurujemy, jak tylko będziemy mieli chwilę wolnego czasu,

Gibson Flying V

Gibson Flying V

GIBSON FLYING V. Na kolana! Kultowy model Gibsona, którego premiera miała miejsce dawniej, niż ktokolwiek z nas jest w stanie pamiętać (bo czy jest jest tu ktoś kto pamięta 1958? no właśnie, nawet ja nie pamiętam, a przecież jestem tak stary, że pamiętam jak dzisiejsze Morze Martwe było jeszcze Chore). O Flying V nie da się napisać ani jednego

Malwood Custom Guitars

Malwood Viper bass V

Malwood Viper Bass V. Najpiękniejszy bass jaki mieliśmy okazję dotychczas serwisować. Pięciostrunowa bestia ze skalą 35 cali. Hebanowa podstrunnica. Pickupy Merlin. Maszyna do zabijania. Naszym głównym zadaniem była wymiana progów i setup. Dodatkowo zeszlifowaliśmy nieco podstrunnicę, gdyż przez kilka lat, gdy instrument leżał nie grany, nieco się ona pofalowała. Ciekawostką jest to,

Pedulla Rapture Pedulla Pentabuzz

Pedulla Rapture vs. Pedulla Pentabuzz

Pedulla Rapture vs. Pedulla Pentabuzz. W sumie to nie wiem co napisać. Chyba tylko to, ze coraz bardziej kocham i równocześnie nienawidzę tego co robię. Cudownie jest obcować z takimi basami, ale oddawać je po naprawach to zło. Cierpienie jest wpisane w ten zawód. Wycieram zatem oczy i do roboty. Dwie Pedulle: Rapture trafiła do nas na szlif progów i setup (więcej zdjęć

Fender Precision Bass

Fender Precision USA 1972

Fender Precision USA 1972. Wspaniałość nad wspaniałościami. Prawdziwy stary zajebisty amerykański Precel. Wszystkie części oryginalne. Z oferty UsedBass.eu, firmy ściągająca basy z USA. W ich ofercie znajdują się głównie instrumenty z wysokiej półki. Cieszymy się, że zaufali nam i powierzyli ten przecudnej urody bass. Precel miał dosyć mocno zużyte progi, oraz nieco wypaczoną

Flame Fronside

Flame Elite Series CS2005

Flame Elite Series CS2005. Kilka dni temu wpadł do nas z odwiedzinami nasz kumpel Wojtek, z zespołu FRONTSIDE. Znamy się lat wiele więc pogadaliśmy chwil kilka (tak uwielbiamy gadać) powspominaliśmy trochę starych dobrych czasów, pośmialiśmy się, a potem zrobiliśmy robotę. Wojtek przywiózł nam swój obecnie backupowy bass do setupu, oraz wymiany mostka, gdyż stary

Fender Precision Bass

Fender Precision Japan

Fender Precision Japan Kolejny instrument, który trafił do nas z Guitar Language. Tym razem naszym zadaniem było nabić progi i zrobić setup (ustawienie menzury, ustawienie krzywizny gryfu oraz akcji strun). Po nabiciu nowiutkich progów bass ten odezwał się do nas tak pięknym soundem, że żal go było oddawać. Nie mieliśmy czasu robić zdjęć, bo trzeba było